Voorjaars-clubwedstrijden BC Buitenpost tot het einde spannend

Door Henk Postma

BUITENPOST – Niet dat alles er van afhing, maar toch werd er afgelopen donderdag en vrijdag met volle overgave gebiljart op het groene laken. In het prachtige clubgebouw op sportpark ‘De Swadde’ streden tien deelnemers, die zich eerder via de voorronden hadden geplaatst voor de finale, om de traditionele vleesprijzen en de eer natuurlijk. De één wat meer dan de ander want het plezier staat voorop. “Of ik nu eerste of laatste wordt, het maakt mij echt niet zoveel uit”, stelde deelnemer Theunis Faber al na de eerste dag. “Als het morgen weer net zo gezellig wordt als vandaag kun je gerust zeggen: ‘het waren twee fantastische dagen.” Faber eindigde als laatste en dus kwam zijn positieve instelling goed van pas.

Vaak is het zo dat de winnaar komt uit één van de lagere groepen. Deze editie ging dit echter niet op. Zowel de najaars- als de voorjaarswinnaar kwamen uit respectievelijk de A- en de B- groep. Ale Meerstra won in oktober de najaars-clubwedstrijden en wist zich al zeker van de wedstrijd tegen de winnaar van deze editie om het algemeen kampioenschap. Ook deze keer deed Meerstra mee in de top maar dit was net niet genoeg om ook nu te winnen. De uitstekend begonnen Klaas Elzinga leek fluitend als winnaar uit de strijd te komen. Het lukte net niet. De op de loer liggende Eit Jongsma maakte in tegenstelling tot Elzinga geen fouten in zijn laatste partij en dus ging de titel naar Jongsma die een heel constant toernooi speelde. De tweede en de derde plek werden ingenomen door Klaas Elzinga en Bas de Haan. De strijd om het algemeen kampioenschap ging dus tussen Ale Meerstra en Eit Jongsma. In een ongemeen spannend duel, tot de laatste beurt, won Ale Meerstra nipt. Al met al kan worden teruggezien op een prachtig toernooi. Dit mede door de perfecte toernooileiding. Hendrik Postma en Jentsje de Haan kregen een welverdiend applaus van de aanwezigen.

De volledige uitslag:
1. Eit Jongsma 120,14%; 2. Klaas Elzinga 116,11%; 3. Bas de Haan 110,91%;
4. Henk Postma 102,12%; 5. Herman van Til 100,00%; 6. Ale Meerstra 98,55%;
7. René Keet 98,44%; 8. Pieter Terpstra 91,27%; 9. Libbe Kuitert 86,24%;
10. Theunis Faber 83,66%.